Grūtākie nav pirmie trīs mēneši. Grūtākie ir pirmie trīs gadi.

Raksts atjaunots: 01.09.2016

Kad mēs uzsākām New Black, mums šķita, ka pirmajos 3 mēnešos būs daudz brīva laika, ko veltīsim domām par uzņēmuma attīstību, jauniem pakalpojumiem un tradīcijām. Cik naivi!

Gan esošie klienti, kuri atnāca kopā ar mums, gan uzvarētie piči un jaunie klienti paņēma tik daudz mūsu uzmanības un laika, ka mēs tā arī ne reizi neievilkām elpu, lai padomātu par mums pašiem. 

Vai tas būtu jauns uzņēmums vai tikai jauns sākums citā formā, pirmie trīs mēneši vienmēr ir grūti. Vēl grūtāki ir nākamie 36, kad aiz muguras ir adrenalīns un priekpilnais satraukums par jauno sākumu. Parādās īstās grūtības, jo uzņēmumam ne tikai jānotur sasniegtais, bet arī jāvirzās uz priekšu.

screen-shot-2016-08-31-at-23-57-08.png

Kad visi dzirdējuši par tavu jauno, fantastisko produktu un ir kļuvuši par tā klientiem, jāspēj nodrošināt gan kvalitatīvs pakalpojums, gan saliedēta un motivēta komanda, gan arī uzņēmuma attīstība ilgtermiņā.

***

Februārī mēs uzzinājām par McCann un White Label apvienošanos. Tas bija gada lielākais pārsteigums reklāmas industrijā, un par to runāja visi. Jauna izkārtne pie biroja ēkas, skaista mājas lapa un spēcīga komanda bija tas, ar ko jaunais duo iestartēja (lasi: restartēja McCann) reklāmas tirgū.

Nāca jauni klienti, uzvarēti piči un lielas kampaņas. Pēc trim mēnešiem eiforija beidzās, un sākās īstais darbs – noturēt uzņemto kursu un turpināt attīstīties, iet tālāk. Un šeit arī Kristapa komandai sākas grūtākais – iekarot jaunus tirgus, pieņemt darbā jaunus talantus, izstrādāt jaunus pakalpojumus. Vēlu veiksmes!

Dažkārt vieglāk ir sākt no sākuma nekā restartēt. 

Taču vieglāk nenozīmē labāk, un grūtāk bieži vien ir arī interesantāk. Ja tā padomā, nav jau arī ko zaudēt – tāpat beigās mēs visi nomirsim, un, "mēs dzīvojam pārāk īsu dzīvi, lai dzertu sliktu vīnu".

492501968_1280x720.jpg
Vimeo skrīnšots

Mans labs draugs un kādreizējs Jaffas laiku cīņubiedrs Aleksandrs Bētiņš pirms desmit gadiem bija kļuvis par Lietuvas reklāmas aģentūras Not Perfect līdzīpašnieku. Dažus gadus vēlāk es kļuvu par pirmo Not Perfect direktoru Latvijā - atvēru biroju, sameklēju un pieņēmu pirmos darbiniekus, tikos ar klientiem.

Lietuvā mēs bijām liela aģentūra, un nolēmām atvērt Not Perfect Latvijā. Tu atnāc uz Latviju un saproti, ka šeit tu esi maziņš, neviens tevi nezina, jāsāk viss no jauna, jābūvē, jāpierāda.

Aleksandrs Bētiņš, Not Perfect

Ir pagājuši 7 gadi, Not Perfect tagad ir ilgtermiņa klienti Latvijā un balvas vietējos reklāmas festivālos ar lielāko klientu svarīgākajiem darbiem. Ir panākts līmenis, kuru aģentūra gribēja sasniegt, un tam vajadzēja 5 gadus.

dsc05151.jpg
Foto: Fragmentic

Šovasar jaundibinātais Fragmentic ir Ulda Leiterta trešais mēģinājums uzņēmējdarbībā. Pirmais bija Unrepublic, otrais - Infogram

Gribētos domāt, ja tu reiz esi kautko radījis un tas darbojas, tad nākamajā reizē būs vienkāršāk. Nekā. Izveidot komandu, atrast produkta pozicionējumu tirgū, saprast klientus - tas nemainīgi ir sarežģīti.

Uldis Leiterts, Infogram

Taču Uldis ir daudz iemācījies, vadot un attīstot infogr.am, un iegūto pieredzi un atziņas var likt lietā jaunajā uzņēmumā. Daudzas izvēles (investoru piesaiste, partneru izvēle, utml) tagad tiek veiktas ar lielākām ambīcijām un, iespējams, ar labāk aprēķinātu risku. Piemēram, Fragmentic sāka pārdošanu no pirmās dienas (kamēr infogr.am bija nepieciešami 2 gadi, līdz tika pārdots pirmais abonements).

***

574ec79a4f491_3597671467.jpg
New Black birojs

Neskatoties uz to, ka pirmie trīs mēneši mums aizlidoja zibenīgi, pašiem par lielu izbrīnu mums ir izdevies ieviest iknedēļas sapulces (un nevienu neizlaist), kuras iepriekš bija retums. Esam arī izstrādājuši savu mājas lapu (un tagad arī blogu), kaut pirms tam tādas mums nebija gadiem ilgi, projektu vadībai izmantojam dažādus rīkus, mums birojā ir suncīts, utt.

Taču, pats galvenais – esam sākuši ievērojami biežāk sarunāties savā starpā, strādāt kā vienota, spēcīga komanda. Arī kolēģiem ir viedoklis (šodien noklausīts; viņi vēl nezina, ka citēju): 


  • “Tik daudz breinstormu kā pēdējā mēneša laikā mums nebija bijis vismaz pēdējos divus gadus.” – Kristīne, PR
  • “Mēs vairāk komunicējam, biežāk sarunājamies, izvērtējam, ko varētu darīt labāk un kā novērst problēmas. Tāpēc arī ātrāk mācāmies viens no otra.” – Edgars, soc. mediji
  • "Pat strādājot pie liela projekta, man nav bail kļūdīties, jo vienmēr atradīsies kolēģi, kuri iemācīs, parādīs un palabos. Un tie kolēģi nav blakus telpā, tie kolēģi ir tepat – sež pie viena galda ar mani." – Vladislava, копирайт

Apsveicu! Esam izturējuši pārbaudes laiku (pavisam oficiāli). Vieglākais aiz muguras, īstās grūtības sāksies tikai tagad. Mēs jau nevaram sagaidīt.

Titulbilde: Ian Schneider


Artūrs Mednis

Artūrs Mednis

Jauno mediju un digitālā mārketinga speciālists ar 15 gadu pieredzi komunikāciju nozarē; pasniedz zīmolu komunikāciju RISEBĀ, Digitālā Mārketinga Akadēmijā, u.c.; aģentūras New Black vadītājs. Ir twitterī, feisbūkā un instagramā.