KAS IR WORKATION? 20 padomi un praktiski noderīgi ieteikumi tā labākai norisei

KAS IR WORKATION? 20 padomi un praktiski noderīgi ieteikumi tā labākai norisei

Šodien New Black svin 6 gadu jubileju. Patiesībā, nosvinējām to jau pagājušajā mēnesī, kad viss kolektīvs 3 nedēļas strādāja attālināti, (cik vien attālināti tas iespējams) no Tenerifes, kur notika mūsu pirmais īstais workation*.

Šajā rakstā apkopoju 20 padomus un praktiskus ieteikumus citiem uzņēmumu un HR vadītājiem par to, kā labāk organizēt, sagatavoties un novadīt kvalitatīvu, saturīgu workation, kas nestu augļus gan uzņēmumam, gan arī uzlādētu kolektīva garīgās un emocionālās baterijas.

Par workation (*darba un atvaļinājuma kombināciju) parasta ārzemju ceļojuma vietā biju sapņojis jau vairākus gadus. Nevarētu teikt, ka iepriekšējie nedēļu ilgie kolektīvie izklaides braucieni uz ārzemēm nebūtu bijuši forši, tieši otrādi — tie vienmēr bija kolosāli, neaizmirstami, piedzīvojumiem bagāti.

Taču, parasti, tā ir tikai 1 nedēļa intensīvas izklaides, kuras laikā nesanāk ne atpūsties, ne arī pastrādāt, kad to steidzami vajag. Un ja tomēr esi pieslēdzies darbiem, tad nesanāk pilnvērtīgi atpūsties un izbaudīt ceļojumu.

Kā to risināt? 2019. gadā viena šāda ārzemju ceļojuma laikā (paldies, Postnos, tas bija episki!) intuitīvi jutu, ka workation būtu īstā atbilde un risinājums. Sāku organizēt mūsu pirmo workation 2020. gada sākumā, taču tad uznāca kovids un tālāko jūs jau zināt...

screenshot-2022-06-02-at-12-49-17.png

Izrādās, workation ir pēdējā gada uzņēmumu trends visā pasaulē un kopš atkal iespējams doties (lidot) ārzemju ceļojumos, aizvien vairāk uzņēmumu izklaides braucienu vietā organizē šādu garo attalināto darbu kas apvienots ar atpūtu.

Aizvien vairāk pētījumos redzam, ka tas dod arī labus rezultātus — 86% aptaujāto apgalvoja, ka šāds darbs palielināja viņu produktivitāti, 81% kļuva radošāki pēc atgriešanās, 83% šāds brauciens palīdzēja tikt galā ar izdegšanu un 84% pēc tā kļuva vairāk apmierināti ar savu darbu. Pārējie (kā minimums) uzlādēja savas garīgās un emocionālās baterijas un lieliski pavadīja laiku, bet darbs nebija apstājies.

Protams, workation nebūs risinājums visiem kolektīviem un organziācijām, taču tiem, kam tas būtu iespējams (ja jūs vairāk nekā 50% sava darba varat izdarīt attālināti), tas noteikti būs ļoti noderīgs. Lūk, 20 padomi un ieteikumi sakarīga workation veiksmīgai norisei un organizēšanai (“random” secībā):

1. Ierodies ātrāk, lai visu kārtīgu noorganizētu esot jau uz vietas!

Ja būtu visu pasākumu organizējuši attālināti no Latvijas, domāju, nebūtu spējuši paredzēt daudzas nianses un varējuši tik sakarīgi samenedžēt vairākas lietas, no kurām svarīgākā bija tieši dzīvošanas lokācija.

Februārī biju devies atvaļinājumā ar ģimeni uz Tenerifi. Mums tur tik ļoti iepatikās, ka menēša vietā palikām ilgāk. Tur es pats strādāju attālināti katru otro dienu, un šajā laikā (jau esot tur) arī radās doma par workation tieši Tenerifē un to, ka vajadzētu šurp atvest visus kolēģus.

Man bija pietiekoši daudz laika, lai iepazītu apkārtni, saprastu, kurā vietā vislabāk uzturēties ar kolēģiem, varējām apskatīties potenciālās mājas dzīvošanai, izplānot vietas uz kurām dosimies, sagādāt visu nepieciešamo, utt.. Tas prasa laiku, un, protams, es to nebūtu spējīgs izdarīt pa vakariem nedēļas laikā esot Latvijā, taču mēneša laikā ar ģimeni esot jau tur, lēnā garā to izdarījām.

Kopumā, 1 mēneša vietā Tenerifē dzīvoju un strādāju attālināti no turienes 3 mēnešus (ieskaitot pēdējo, kad jau biju kopā ar kolēģiem). 

2. Ievies kārtību un noteikumus mājā, kurā dzīvosiet un strādāsiet!

screenshot-2022-06-02-at-12-37-24.png

Ideālā gadījumā šo kārtību ievieš pats kolektīvs (kā tas bieži notiek pie mums, balsojot), līdz ar ko arī paši sekos līdzi tam, lai šī kārtība tiktu pastāvīgi uzturēta. Viens no būtiskākajiem nosacījumiem, ko atgādināju teju vai ik dienas — šis ir workation, šeit atbraucām strādāt darba dienās pa dienu un atpūsties vakaros un brīvdienās.

Arī attiecībā uz darbalaiku, traukiem virtuvē un pārējiem ikdienas sīkumiem — pašiem jāparūpējas par kārtību, ja vien līdzi nav atbraucis kāds, kas to dara kolektīva vietā. Nosaki, vai ir kāds dienas vai nedēļas atbildīgais par kārtību mājā (mums nebija), kā lietosiet pārrunu telpas (ja tādas ir), utml..

3. Paņem līdzi kādu, kas rūpējas par kārtību un cilvēku labsajūtu!

Turpinājums iepriekšējam punktam un mācība man pašam priekšdienām, ja organizēsim vēl šāda veida pasākumu — jāņem līdzi cilvēks, kas rūpējas par komfortu, kolēģu labsajūtu un kopējo kārtību mājās, sagādā nepieciešamo, aizbrauc tur vai šur ar auto. Runa nav tikai par traukiem, kas jāsaliek trauķenē, bet par dažādiem citiem sīkumiem, vai tās būs pildspalvas, dzeramais ūdens un kafija, utml…

Mūsu gadījumā šo funkciju kaut kā sadalījām starp visiem, tai skaitā arī es par to rūpējos savu iespēju robežās, bet kāds atsevišķs cilvēks noteikti atvieglotu un ļautu vairāk koncentrēties darbam. Protams, tas nav nepieciešams ja jūs esiet tikai 10 vai 15, bet ja kolektīvs jau ir 20 un vairāk cilvēku liels, tad tas noteikti nāks par labu.

4. Nosaki, cikos sākas un cikos beidzas darbalaiks!

Nosaki arī dažus striktus noteikumus attiecībā uz darbalaiku. Piem., darba laiks sākas noteiktā laikā, vai tā pat, kā Rīgā, vai tad, kad visi ir to nolēmuši, un beidzas, attiecīgi, arī tad, kad visi ir vienojušies par to — mēs par šo visi vienojāmies jau pašā sākumā (balsojot) un ievērojām no pirmās līz pēdējai dienai. Tavā gadījumā, iespējams, to nosaki tu, uzņēmuma vadītajs vai vēl kāds cits, taču svarīgi, ka ir šādi noteikumi.

screenshot-2022-06-02-at-12-45-31.png

Varbūt arī kādām gribējās ielēkt baseinā jau dienas vidū, taču būtiski, ka ir šie nosacījumi, lai netiktu demotivēti tie, kam kāds sazvans ar klientiem, citiem kolēģiem utml.. Ideālā gadījumā, apmaiņā pret šādu nosacījumu ievērošanu, ir kaut kas simbolisks - mūsu gadījumā tā bija sangrija ar ledu visiem katru dienu plkst. 17:00, kas bija simbolisks darbalaika beigu signāls (Latvijā bija jau 19:00).

Mūsu uzņēmumā šādu un citus būtiskus lēmumus pieņem kolektīvs balsojot, bet ir arī situācijas, kad lēmumu jāpieņem uzņēmuma vadītājam. Lai vai kā, abos gadījumos ir svarīgi, ka ir noteikti šādi noteikumi, un visi tos ievēro. Mūsu gadījumā, 2 h laika atšķirības dēļ, mēs katru dienu darbu sākām jau 08:00 (Latvijā tad ir 10:00), lai maksimāli sinhronizētos ar kolēģiem un partneriem, kas stradā no Rīgas, un arī tas bija kopējs lēmums, kas tika pieņemts par to nobalsojot 90% kolēģu (opcijas bija sākt darbu arī 09:00 vai pat 10:00).

5. Iekļauj atpūtas dienas (brīvo laiku) katram atsevišķi un kopējās izklaides dienas visiem kopā!

Workation nenozīmē tikai stradāt attalināti, bet arī atpūsties — iekļauj kopējā laikā vismaz vienu dienu vai vairāk kad cilvēki var paši atpūsties, darīt, ko vēlas, doties, kurp vēlas, vai nedarīt neko, tā pat kā dienu vai divas kad jūs atpūšaties visi kopā, svinat. Tāpēc workation vienas nedēļas garumā būs par īsu, ideālais garums ir vismaz 2 līdz 3 nedēļas.

Un arī šajā laikā, ja iespējams, ir vērts iekļaut vismaz vienu brīvu darbadienu nedēļas vidū, lai nav tikai darbs pa dienu un atpūta pēcpusdienās un vakaros, bet ja kāds vēlas doties tālākā ekskursijā, kas sākas jau no rīta un nav iespējama brīvdienās, tad arī to var izdarīt. Mums viena tāda diena bija, bet tagad saprotu, ka vajadzēja divas, tomēr.

6. Ideālais workation garums — 2 līdz 3 nedēļas

screenshot-2022-06-02-at-12-51-15.png

Mūsu gadījumā bija daži, kam ceļojums bija tikai nedēļu garš, dažiem bija vairāk kā 3 nedēļas, bet lielākajam vairumam tās bija ap 2 nedēļām vai vairāk. 1 nedēļa ir par maz, par to jau es minēju iepriekšējā punktā, taču arī 4 nedēļas nebūtu laba doma, jo tas ir ļoti ilgs laiks un cilvēkiem sāk parādīties homesick jeb ilgas pēc mājām — stresa vai trauksmes sajūta, ko izraisa atšķirtība no cilvēkiem un vietām, kuras tie zina un spēj paredzēt, kontrolēt, pie kā pieraduši.

Tāpēc svarīgi vai nu sākumā saprast, cik ilgi katrs iepriekš bijis prom no mājām, un mēģināt tiem, kas nav bijuši garos ceļojumos, plānot īsāku atrašanos prom no mājām, bet tiem, kas pieraduši biežāk un ilgāk būt prom — nebūs problēmu doties garākā vorkeišenā. Tad vēl atceramies par sievām un vīriem, bērniem, mājdzīvniekiem un citiem iemesliem, kāpēc cilvēkam var būt nepieciešams atgriezties mājās ātrāk.

Izveido sarakstu, kurā katrs atzīmē konkrētus datumus, kad viņam obligāti jābūt mājās (kādam bija kāzas pašam, citiem kāzas draugiem, ārstu vizītes kas ieplānotas jau sen un nav pārceļamas utml), un plānojiet biļešu iegādi vienā vai otrā virzienā izejot no šī saraksta. Jā, tas prasīs vairāk tava laika, taču tās ir rūpes par cilvēkiem, kas ir viens no vadītāja pienākumiem.

7. Visiem vienlaicīgi nav jābūt prom, bet būtu labi, ja vismaz vienu dienu visi būtu kopā!

Tas gan arī atkarīgs no jūsu darbības jomas un citiem faktoriem, bet mūsu gadījumā tā bija tikai 1 nedēļa pašā vidū, kad 95% kolektīva nebija Latvijā, visā pārējā laikā centos organizēt aizlidošanu un atgriešanos tā, lai gan pirmajā, gan pēdējā nedēļā gandrīz 50% kolektīva atrastos Latvijā.

Lai arī mūsu darbs ir 90% online, joprojām ir filmēšanas, fotografēšanas un citi darbi, kas fiziski jāveic esot Latvijā. Pat mūsu video operatoru komanda visa vienlaicīgi nebija ārzemēs, saplānojām darbus tā, lai ir kāds kas vajadzīgos darbus var izdarīt esot Latvijā kamēr pārējie ir prom.

8. Parūpējies par vismaz vienu kopējo lielo pasākumu visiem!

screenshot-2022-06-02-at-12-32-15.png

Lai arī būs dauzi ikdienas mazie pasākumi, kurus organizēs pats kolektīvs, atsevišķas komandas un draugu grupiņas, tev jāparūpējas par vismaz vienu vai vairākiem lielajiem pasākumiem visiem kopā. Mūsu gadījumā, organizēju, lai ir vismaz vairākas dienas, kad pilnīgi visi vienlaicīgi atrodas Tenerifē — pirmā daļa vēl nav aizbraukusi, citi jau ir šeit.

Un tieši šais trīs dienās mums bija trīs lielākie un svarīgākie pasākumi — kokteiļi un tapas pie baseina, kopējās svinīgās vakariņas restorānā (par godu New Black dzimšanas dienai), pateicības ballīte par godu visilgāk stradājošajiem kolēģiem un izbrauciens ar jahtu skatīties vaļus un delfīnus (kurus mēs tiešām redzējām!!! Paldies kolēģiem, kas šo paši saorganizēja un uzdāvināja man kā pārsteigumu).

Tātad, ļaujam katram pašam organizēt pēc saviem ieskatiem un vēlmēm savu izklaidi (tāpēc labi, ka vietā, kur būstiet, ir dažādās izklaides iespējas, piemēram, mums daļa devās sērfot vai mācīties sērfot, citi lidoja ar parašūtiem, citi devās ekskursijās uz kalniem, citi atpūtās pludmalēs vai pie baseina utml.), bet noteikti parūpējamies arī par kaut ko, ko uzņēmums organizē visiem kopā.

9. Šādam pasākumam jābūt ar jēgu un iemeslu!

screenshot-2022-06-02-at-12-47-35.png

Ar "jēgu" es domāju to, ka tā nevar būt vienkārši došanās kopā uztusēt un iedzert (lai gan arī to varētu, protams), bet kaut kas vairāk. Mūsu gadījumā — jau 2 gadus stradājām attālināti, un puse no kolektīva fiziski nav satikusi citus kolēģus ja ne gadu, tad pusgadu noteikti. Tā būtu kā patīkama atkal redzēšanās un satikšanās. Kā arī ir daži jauni kolēģi, kuriem tā ir vislabākā iespēja iekļauties kolektīvā, iepazīties ar citiem utt..

Ar "iemeslu" domāju notikumu, ko jūs šādā veidā atzīmējat — tas var būt gan veiksmīgi noslēdzies iepriekšējais gads, gan kas cits. Mums — 1. jūnijā uzņēmumam apritēja 6 gadi, attiecīgi, mēs ar šo workation atzīmējām tā jubileju, un vienā no dienām devāmies uz vietējo restorānu visi kopā, kad viss kolektīvs bija Tenerifē — tas bija tas viens lielais kopējais notikums visiem ar labu iemeselu (New Black dzimšanas diena). Bet tas nebija vienīgais.

10. Noīrē (vai nopērc) transportu uz visu periodu, tas noteikti atmaksāsies!

Pirmkārt, tas atmaksāsies tīri organizatoriski, ja visi neielidos vienā laikā un dienā - mums bija daudz ērtāk un cilvēkiem arī patīkamāk, kad viņus kāds sagaidīja lidostā, pa ceļam visu jau pastāstīja, atveda līdz mājām. Tas biju es, kas ceļā (uz lidostu savākt cilvēkus un pēc tam arī aizvest dodoties prom) devās kādas desmit reizes, taču nesūdzos, tieši otrādi, es to vēlējos darīt, jo ļoti gribēju satikt katru no kolēģu grupiņām, kas ielidoja. Tāpēc mēs organizējām visu tā, ka katrā dienā ar vienu reisu ielodoja pa max četriem cilvēkiem (lai vienā braucienā pakaļ varu atvest visus ar auto).

Mēs gan auto neīrējām — es to iegādājos esot Tenerifē jau mēnesi iepriekš, tā kā īres cenas nav zemas, bet auto man bija vajadzīgs vismaz 2 menēšus, tad lētāk sanāca to iegādāties, nekā īrēt. Bez tam, šis auto noderēja arī kolēģiem kad tie pēc darba vai brīvdienās vēlējās doties kaut kur kopā (kalnos, uz citu pilsētu, apkārt Tenerifei utml). Auto bija 1990. gada Toyota Camry ideālā stāvoklī ar 80k km nobraukumu, elektriskajiem logiem un kondicionieri. :)

screenshot-2022-06-02-at-12-39-54.png

11. Apdrošini kolēģus un visādi citādi samazini čakaru katram atsevišķi!

Lai katram nebūtu jāčakarējas pašam, apdrošinājām visus kolēģus organizēti. Ieteikums — noskaidro iepriekš, ko cilvēki darīs, vai nodarbosies ar ekstrēmiem sporta veidiem, utml., lai apdrošinot zini, kas ir iekļauts, kas nē.

Mums viss bija labi, neviens neko nesalauza, bet, tomēr, nekad iepriekš šo nevar paredzēt. Bez tam, jebko, ko vari izdarīt organizatoriski visiem, kas atvieglotu katra individuālo ņemšanos, vērts darīt uz visiem, lai ieekonomētu laiku.

12. Parūpējies par visu nepieciešamo darbam un dzīvošanai!

Tā kā jau atrados Tenerifē, zināju, kādas būs majās, kas tajās ir un kas nav, es biju par visu parūpejies iepriekš, tai skaitā sapircis ūdeni, papīrus, pildspalvas un pat krāsainos flomasterus, iegādājos papildus wifi rūteri un 5G interneta karti gadījumā, ja mājā būs pārslodze fiksētajam tīklam, saorganizējis galdus un krēslus vietai (pagaidu ofisam) no kura stradāsim. Iegādājos arī bluetooth tumbu mūzikai, jo mājā tādas nebija.

Jo labāk sagatavosi visu darbam, jo labāk noritēs pats darbs. Tas nozīmē arī tējas, kafijas iegāde (ja nav mājās — jāiegādajas kafijas automāts, utml). Māju jāizvēlas arī tādu, kurā iespējams tiešām strādāt.

Mēs īrējām villas ar lielām viesistabām, kurās varējām visi sasēsties un strādāt. Villas bija ar baseinu, lai pēc darba var atvēsināties (lai arī līdz pludmalei bija tikai 5 min gājiens; alternatīva — īrēt veselu hosteli un visu tuvāko co-working, kur jau ir aprīkotas darbavietas ar galdiem, krēsliem, ir tēja un kafija, taču mēs vēlējāmies arī to dzīvošanu kopā tādu tuvāku).

Tā pat arī — ja trūkst trauki, pannas vai jebkas cits tiešām dzīvošanai nepieciešams — iegādājies to, jo ņemot vērā cilvēku skaitu un dienu skaitu, tas atmaksāsies. Iegādājies šampūnus, kondicionierus, dušas želejas, ziepies un pat zobupastas un noliec to katrā no dušām, lai cilvēkiem katram nav jāved savas vai pašiem jāpērk. Piestiprini pie ledusskapja A4 lapu uz kuras katrs var uzrakstīt to, kas beidzies vai jāiegādājas.

screenshot-2022-06-02-at-12-44-12.png

13. Izveido atsevišķu komunikācijas kanālu visiem, kas atbraukuši; aktīvi to lieto!

Mēs ikdienā darbam izmantojam (Facebook) Messenger, bet, lai nepiespamotu mūsu galveno darba kanālu, izveidoju jaunus čatus — tām mazajām grupām, kas lidoja šurpu, kurās bija tikai tie, kas dodas ar konkrēto reisu — tur viņi saņēma savas biļetes, uzzināja dažādus norādījumus un ieteikumus ceļam, kas jāņem līdzi, ar ko kopā lidos, utt..

Pēc tam es veidoju lielās grupas — "Māja 1" un "Māja 2", atkarībā no tā, kurš kurā villā dzīvoja, un, ierodoties kādam, tas uzreiz tika iekļauts šai grupā, aizbraucot — izņemts no grupas. Tādā veidā cilvēki saņēma relevantu informāciju, netraucēja tiem, kas atradās Latvijā, un šajā grupā varējām apspriest visu, kas ir vai nav saistīts ar darbu un ikdienas jautājumiem esot uz vietas Tenerifē.

14. Sāc pasākuma plānošanu un biļešu iegādi laicīgi!

Šis ir tas, ko mēs neizdarījām, jo ideja, ka Tenerife ir labākā vieta workation man radās jau tad, kas es mēnesi tur biju ar ģimeni nodzīvojis un stradājis attālināti pats. Loģiski, ka dažas nedēļas pirms pasākuma biļetes maksāja dārgāk nekā, ja es tās būtu iegādājies dažus mēnešus iepriekš.

Tas pats arī attiecībā uz villu īri — lētāk būtu tās īrēt ilgāku laiku iepriekš, tā kā tad ir lielāka izvēle, labākas iespējas. Mums palika tas, kas palika, lai arī tā bija liela veiksme, ka dabūjām to, ko dabūjām, un tas tikai pateicoties tam, ka es jau tur atrados uz vietas (1. punkts!).

15. Izvēlies vietu balstoties ne tikai uz to, cik tas izmakāsas uzņēmumam, bet arī darbiniekiem!

Ja avio biļetes un mājas īre būs lēta, bet dzīvošana uz vietas dārga, un kolēģi nevarēs atļauties brīvi atpūsties, iegādāties ko tie vēlas un iet uz restorāniem, tas nebūs labi. Ja čeļs izmaksās dārgāk, bet uz vietas viss būs lētāks un cilvēki jutīsies labāk — tas būs labāk, jo cilvēki jutīsies labāk. Šeit jāspēj atrast tāds ideālais vidusceļš tā, lai visiem ir labi.

screenshot-2022-06-02-at-12-42-05.png

Mūsu gadījumā — ceļš uz Tenerifi nebija dārgs, un, ja es būt ātrāk pircis biļetes, būt vēl lētāk, bet dzīvošana uz vietas bija vidēji dārga, tā kā mūsu villas atradās samērā luxury rajonā, kur produkti veikalos un cenas restorānos bija par 10-20% augstākas, kā tas butu bijis citā vietā. Taču tas joprojām bija samēra ok, kā arī baseins pie villas un pludmales tuvums to atsvēra, arī pati lokācija bija samērā laba, attālumi bija kājām mērojami, mēs bijām tādā kā centrā, un nebija garlaicīgi. Ja būtu ņēmuši lētāku villu tālāk no pludmales, šosejas otrā pusē kaut kur kalnos, būtu ieekonomējuši, bet nožēlojuši.

Cenas Spānijā ir tādas pašas, kā Latvijā, vai pat zemākas (svaigi spiesta apelsīnu sula Tenerifes LIDL maksā 3,5 eur par 1 litru, kamēr Latvijas RIMI gandrīz tik pat maksā o.5 l), taču Tenerifē tas var nedaudz atšķirties tās atrašanās vietas dēļ, kā arī, parasti, uz salas viss ir nedaudz dārgāks kā sauszemē. Bet Tenerifē vēl jāņem vērā arī citi lokālie faktori - ziemeļi vai dienvidi, liela pilsēta vai maza, tūristu vai vietējo reģions, utml..

16. Pārdomāti izvēlies workation lokāciju!

Izveido sarakstu ar kritērijiem, kas jums ir svarīgi (piem., es aptaujāju kolēģus vai tie vēlas, lai visi ir vienā laikā kopā vai arī tomēr nesatiek citus, bet ir baseins pie mājas — visi bija gatavi atteikties no baseina, bet, lai kopā un satiktu pārējos; mums izdevās kā viens, tā otrs), saproti izmaksas uzņēmumam un katram individuāli uz vietas dzīvojot, saproti, kāda tur ir infrastruktūra, kādas iespējas izklaidēties, interneta ātrums un vispār iespējas gan stradāt attālinati, gan ilgāku laiku tur dzīvot.

Tenerife, mūsu gadījumā, bija tāpec, ka es jau tur atrados, un sapratu, ka tā ir lieliska iespēja (ka esmu tur), kas jāizmanto. Ja es būt Latvijā diez vai mēs butu devušies tik tālu, bet, no otras puses, diez vai tas būtu bijis tik labi, kā ja tā būtu Itālija, Grieķija, utml, kur var dažu h laikā aizlidot ar tiešo reisu.

screenshot-2022-06-02-at-12-35-28.png

No otras puses, ir Bali, Taizeme, Indija u.c. tālas vietas, uz kurām doties ir dārgi, dzīvot ir lēti, bet lielākais mīnuss, manā skatījumā, ir ceļā pavadītais laiks - ja turp un atpakal tas pārsniedz 20 h, tad, domāju, vai nu nav vērts turp doties, vai arī ir vērts tikai ja tu tur uzturies ilgāk kā 2 vai pat 3 nedēļas. Kā arī, protams, cik daudz tev un citiem interesē tā vieta, kurp dosities. Jā, es tikko jau skatījos Bali nākošajam gadam... bet man tā vieta tā īsti neinteresē.

Varbūt kādreiz uzrakstīšu par savām top 5 vietām kuras gribētos piedzīvot ar kolēģiem kādā no nākošajiem workation.

17. Nodefinē kopējo budžetu, kurā jāiekļaujas!

Tad pieskaiti tam kādus 30-40%, tā kā diez vai sanāks iekļauties, bez tam, uz vietas parādās jaunas iespējas, neparedzētas izmaksas un citi sīki uzdevumi par kuriem tu nezināji. Mēs manis sākumā iedomāto budžetu pārsniedzām par vismaz 50 vai pat 60%, tā kā kopš brīža, kad skatījos biļetes pirmo reizi un sāku tās iegādāties pagāja nedēļa, kuras laikā biļešu cenas sadārdzinājās un tās turpināja augt ar katru iegādāto biļeti — kamēr pirku pirmās piecas, tikmēr nākamās jau kļuva dārgākas, utt.. Arī pati dzīvošana uz vietas sanāca nedaudz dārgāka (piem., nebiju domājis, ka tik daudz aizies par kafiju un citiem sīkumiem).

Lai vai kā, atkarībā no jūsu vēlmēm un iespējām, jarēķinās, ka viena šāda diena jums izmaksās vismaz 35 vai pat 40 euro minimums līdz 70, 80 vai pat 90 euro vai vairāk par cilvēku (dienā) — jo īsāks periods, jo augstāka pašizmaksa par cilvēka dienu (jo garāks periods, jo lielākas kopējās izmaksas bet zemāka vienas dienas pašizmaksa, attiecīgi).

18. Respektē cilvēku brīvdienas!

screenshot-2022-06-02-at-12-56-56.png

Mums sanāca, ka daļa turp vai atpakal devās brīvdienā, un ceļā pavadītais laiks ir teju puse dienas vai vairāk. Attiecīgi, skaidrs, ka tai dienā (vienalga, vai ierodaties vai dodoties prom) nekāds baigais darbs nesanāk, tāpat kā izklaides.

Ja cilvēks ceļā ir darba dienā, tad viņš nestrādā tai dienā, kas nav ok uzņēmumam. Ja cilvēks ir ceļā brīvdienā, tad viņam samazinās pilno brīvo dienu skaits, kas nav ok cilvēkam, un ja tas nav ok cilvēkam, tad tas nav ok arī uzņēmumam.

Ko darīt? Neiznu. Mēs to atrisinājām tā, ka daļai bija vismaz viena brīva diena pa vidu kadā no darbadienām (punkts nr5), bet otra daļa devās prom pēc tā, kad vēl veselu (pēdējo) extra brīvdienu bija pavadījuši Tenerifē un izlidoja tikai vēlu vakarā.

Joprojām nezinu vai tas ir labākais variants, gan, ka ir labākas iespējas, piemērām, lielāks kolektīvs sazinās ar Smartlynx un pasūta čārterreisu visiem, un viss kolektīvs vienā lielā lidmašīnā tai dienā, kad vēlas, aizlido, un tai dienā, kad vēlas, atlido atpakaļ. Mēs to nevarējām atļauties, bez tam, esam vēl pārāk mazs kolektīvs lai varētu piepildīt veselu lidmašīnu, kā arī cilvēkiem bija jābūt Rīgā dažādos datumos (punkts nr 6), ko ņēmām vērā.

19. Atgādini, ka mēs šeit esam, lai strādātu un tad atpūstos, nevis otrādi!

Ja mēs būtu aizbraukuši tikai tusēt, tad tas būtu garais vīkends no ceturtdienas vakara līdz otrdienas rītam, vai maksimums 1 nedēļa, un tad mēs pilnībā atslēgtos no darbiem. Par nedēļu ilgākā ceļojumā, par kuru visi ir vienojušies, ka tas ir workation, mēs tiešām katru darbadienu strādājam ierastajā laikā to, ko darām.

Es to atgādināju, bet, domāju, arī bez tā visi ir pieauguši, apzinīgi un saprata. Ja tavs kolektīvs nevar šo ievērot, tad tas nav workation, nevajag sevi mānīt un tērēt tik daudz laika šim, tad labāk organizē 3x īsāku izklaides ceļojumu, bet strādājiet jau atgriežoties Latvijā. 

screenshot-2022-06-02-at-12-52-32.png

Starpcitu, puse mūsu klientu pat nepamanija, ka neesam Latvijā, otra puse to ieraudzija kādā no video zvaniem, bet darbi ritēja uz priekšu un problēmu nebija.

20. Izmantojiet laiku lietderīgi!

Tā kā parasti nesatiekamies ikdienā, jo lielākā daļa strādājam attālināti un uz biroju nāk tikai daļa (kas vēlas, vai kad breinstormi), tad centāmies izmantot to, ka visi kolēģi stradā vienā telpā - apmācījām jaunos kolēģus, organizējām dažādus breinstormus klātienē, utml..

Ja esiet mazāks kolektīvs un jums ir kāds īpašs uzdevums, kas jāatrsina, izdariet to. Arī lielākam kolektīvam tā būtu iespēja strādāt miksētās komandās, veidot ko jaunu, utml.. 

Vienīgais, ko nožēloju, ko es neizdarīju pats — neveicu individuālās pārunas ar katru no kolēģiem, jo esot tur tāda iespēja bija. Tā kā man bija jāspēj veltīt uzmanība gan uzņēmumam un klientiem, gan arī sievai un bērnam, tad šim neatlika laika. Nākamajā reizē, noteikti, izmantošu iespēju vairāk pārrunāt lietas ar katru kolēģi individuāli.

Otra lieta, ko noteikti jāizdara nākošajā reizē - ne tikai jāstrādā pie esošajiem projektiem, ar esošajiem klientiem utml, bet arī jāizdomā jau iepriekš kas būs tas jaunais, īpašais un nozīmīgais, ko mēs šādā braucienā vēlamies attīstīt, izdomāt, izveidot jaunu. Tas būtu tāds kā 5, 7 vai 10 dienu hakatons ar kādu konkrētu iznākumu, gala produktu, vai tas būtu jauns pakalpojums, kāda jauna sistēma, uzlabots/pārveidots kāds no mūsu esošajiem atskaišu rīkiem, kaut vai jauna ziedojumu platforma ar gatavu kampaņu Ukrainas atjaunošanai, utml. - jebkas, ko mēs vinemēr pēc tam atcerētos, ka to izdarījām tai konkrētajā reizē.

Kopumā, es esmu apmierināts ar rezultātu, un ja vien kolēģi vēlēsies, mēs vairs nedosimies parastajos izklaides braucienos, bet turpmāk būs šādi vai līdzīgi workations. Jo... Kapēc gan ne!?

screenshot-2022-06-02-at-12-59-24.png

Ceru, šie padomi noderēs. Ja tev ir idejas, ieteikumi vai jautājumi (piem., par Tenerifi, bet ne tikai), droši raksti man ziņu caur https://m.me/mednis. Paldies jau iepriekš arī ja padosi ziņu par kādu pamanītu kļūdiņu tekstā.

P.S. Ja tev interesē darba iespējas New Black, esam izveidojuši testus, pēc kuriem sapratīsi, vai šis darbs ir tev. Visas rakstā izmantotās bildes ir pašu kolēģu uzņemtas un publicētas ar viņu piekrišanu.

More articles?